Title: | Moja kultúra. Slovenská nová vlna vo fotografii 80. rokov |
Author: | Fišerová, Lucia |
URI: | http://hdl.handle.net/10563/39331 |
Date: | 2012-09-11 |
Publisher: |
|
Page count: |
|
Availability: | Bez omezení |
Abstrakt:
Dizertačná práca Moja kultúra. Slovenská nová vlna vo fotografii 80. rokov si kladie za cieľ preskúmať fotografickú tvorbu ôsmich autorov pôvodom zo Slovenska, ktorí v priebehu 80. rokov študovali na pražskej Katedre fotografie FAMU. Výber najstaršieho obdobia ich tvorby, ktoré sa kryje s dobou štúdia a prvými rokmi po jeho absolvovaní, bol motivovaný presvedčením o intenzívnej sústredenosti dobovej energie na tomto "ostrove slobody". Katedra fotografie sa stala živnou pôdou pre tvorivé nápady prekračujúce dovtedy nespochybnené (žánrové, formálne i myšlienkové) limity československej výtvarnej fotografie. Cieľom dizertačnej práce bude prehodnotiť doterajšie teoretické stanoviská viažuce sa k tvorbe týchto autorov, ktoré vychádzajú predovšetkým z umeleckohistorických pozícií. Môj výskum sa snaží zohľadniť širšie spektrum otázok súvisiacich s problematikou a osvetľujúcich i samotnú fotografickú tvorbu. Medzi inými napr. inštitucionálne zázemie (FAMU, systém výuky, vplyv jednotlivých pedagogických osobností, galérie, stratégie vystavovania, operatívne pole kurátora?), národnostná otázka (definícia "slovenskosti" v umení a fotografii, existencia či neexistencia "československej fotografie", vhodnosť a výstižnosť názvu?), situácia v československej výtvarnej fotografii, predovšetkým v oblasti aktu (všeobecná nedôvera v prijímaní obrazu nahého ľudského tela, blazeovaná podoba aktu 70. a 80. rokov a následné spochybnenie samotného pojmu akt prepojením tela s predmetom a reálnym prostredím). Zaujímavým predmetom úvah sa pre mňa stala taktiež tendencia teoretikov interpretovať diela týchto autorov ako prvé prejavy fotografickej postmoderny u nás. Vo svojom výskume upozorňujem na mimovoľnú prítomnosť opačného, modernistického modelu, spočívajúceho predovšetkým v tradičnej, genderovo podmienenej optike, akou hľadia títo fotografi na ženské telo. Tieto poznatky získané a potvrdené v prvej, teoreticko-historickej časti práce následne aplikujem v druhej, analyticko-interpretačnej časti. Analýzy mnohých konkrétnych fotografií sú usúvzťažné v ôsmich kapitolách, podľa identifikovaných príbuzných motívov. Za najpodstatnejšiu časť považujem detailne (do piatich kapitol) rozpracovanú problematiku zobrazenia nahého tela, kde k tradične frekventovaným pojmom (akt, irónia, erotizmus, nezáväzná hra?) pripájam pojmy ako melanchólia, bolesť, slasť, stiesnenosť tela v priestore, znakovosť tela, podmienený pohľad, dominantná maskulinita apod.
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
fišerová_2016_dp.pdf | 8.087Mb |
View/ |
None | |
fišerová_2016_vp.pdf | 466.8Kb |
View/ |
None | |
fišerová_2016_op.zip | 26.66Kb | application/zip |
View/ |