dc.contributor.author |
Gogola, Jan
|
|
dc.date.accessioned |
2022-12-14T10:25:50Z |
|
dc.date.available |
2022-12-14T10:25:50Z |
|
dc.date.issued |
2020-02-05 |
|
dc.identifier.isbn |
978-80-7454-902-1 |
en |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10563/52398
|
|
dc.description.abstract |
Reflexe filmové tvorby Jana Gogoly ml., uváděné v Česku i v zahraničí, a jeho pedagogického působení jako prolínání kinematografických a sociálních fenoménů, metod, tematických souvislostí a žánrů: hraný portrét „Panenka proti zbytku světa“, performance „České Velenice evropské“, meditace „Mám ráda nudný život“ a přírodovědný film o člověku „František svého druhu.“
Gogola zde promýšlí kontext svého východiska, aby film vypadal jako to, o čem je. Jedná se o princip chameleonství, kdy se podoba autorského přístupu proměňuje podle charakteru toho, k čemu se vztahuje. Realita není objektivní entitou, nýbrž matérií, kterou ovlivňujeme svým vnímáním. Z tohoto důvodu Gogola problematizuje zavedený výraz dokumentární film, jenž se podle něho stal falzifikujícím synonymem pro záznam skutečnosti. Práce představuje rovněž roli osobností, a jejich způsob myšlení, které Gogolu ovlivnily a také teoretické a praktické souvislosti jeho téměř dvacetileté vysokoškolské pedagogické činnosti. Závěr textu tvoří kapitola o Gogolově záměru zviditelňovat neviditelné, demonstrované na příkladu jeho rozpracovaného snímku „Věčný Jožo“. |
en |
dc.format |
39 |
cs |
dc.format.extent |
39 |
en |
dc.language.iso |
cs |
en |
dc.publisher |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně |
en |
dc.rights |
Teze habilitační práce jsou přístupné veřejně v tištěné podobě v Knihovně UTB. Pro habilitační řízení je předkládán soubor děl, proto nejsou přístupné v elektronické podobě. |
en |
dc.subject |
Filmová performance
|
en |
dc.subject |
Filmová meditace
|
en |
dc.subject |
Dokumentární film
|
en |
dc.subject |
Mystérium doslovnosti
|
en |
dc.subject |
Chameleon
|
en |
dc.subject |
Hraný portrét
|
en |
dc.subject |
Záznam reality
|
en |
dc.subject |
Pedagog jako student
|
en |
dc.subject |
Proměna reality
|
en |
dc.subject |
Film performance
|
en |
dc.subject |
Film meditation
|
en |
dc.subject |
Documentary film
|
en |
dc.subject |
The mystery of literality
|
en |
dc.subject |
Chameleon
|
en |
dc.subject |
Fiction portrait
|
en |
dc.subject |
Reality record
|
en |
dc.subject |
Teacher as a student
|
en |
dc.subject |
Reality change
|
en |
dc.title |
Jeden autor, různé filmy aneb Dokumentární film nikoliv jako záznam reality, nýbrž jako její proměna |
en |
dc.title.alternative |
Teze habilitační práce |
en |
dc.type |
Book |
en |
dc.date.accepted |
2020-03-11 |
|
dc.description.abstract-translated |
The reflection of Jan Gogola Jr.’s filmmaking, known in the Czech Republic and abroad, and his educational activity as a diffusion of cinematographic and social phenomena, methods, topical links and genres: a fake-fiction portrait “Panenka Against the Rest of the World”, a performance “České Velenice Infinity”, a meditation “I Love My Boring Life” and a natural scientific film about a man “František of His Own Kind”.
Gogola elaborates on the context of his base idea that the appearance of the film should correspond to what it is about. This represents the chameleon principle, according to which the authors approach varies pursuant to the characteristics of his subject. Reality is not an objective entity but rather a substance influenced by our perception. That is why Gogola problematizes the established term “documentary film”, which has, according to his belief, become a false synonym for reality record. The thesis also introduces the role of the individuals, and their ways of thinking, who had an impact on Gogola, and the theoretical and practical context of the almost twenty years of his university-level educational activity. The final chapter of this text focuses on Gogola’s intention to visualize the invisible, illustrated on the example of his film in the making, „Eternal Jožo“. |
en |
dc.thesis.degree-discipline |
Multimédia a design |
en |
dc.date.submitted |
2019-11-13 |
|